ПЛАТФОРМА ПРО ЗДОРОВЕ ХАРЧУВАННЯ «ЗНАЇМО»

В Україні працює платформа про здорове харчування у закладах освіти «Знаїмо, як  складова реформи системи шкільного харчування,  що відбувається в Україні. Назва «Знаїмо» розшифровується як «знаємо, що їмо». Портал «Знаїмо»  створений, щоб підвищити якість харчування у закладах освіти і залучити батьків до цього процесу.

На новій платформі зібрано повну інформацію для керівників закладів освіти про перебіг реформи й нормативи шкільного харчування. Створені розділи для вчителів і батьків, де можна дізнатися, як формувати культуру харчування у дитини в сім’ї та у школі. Також є окремий розділ для школярів, у якому в доступній формі, з використанням ігор і тестів, викладено основи здорового харчування.

Відвідати платформу «Знаїмо» можна, перейшовши за покликанням: https://znaimo.gov.ua/   

МЕНЮ

Меню 20-24 грудня 2021 р

20.12.2021

  1. Капуста тушкована
  2. Омлет або варене яйце, на вибір батьків
  3. Макарони відварені з твердим сиром
  4. Чай з лимоном
  5. Батон

21.12.2021

  1. Салат із квашеної капусти та цибулі
  2. Шарики з печінки і рису
  3. Картопля відварена
  4. Сік
  5. Батон

22.12.2021

  1. Суп картопляний з бобовими
  2. Пудинг із сиру кисломолочний зі сметаною
  3. Кавовий напій з молоком
  4. Батон
  5. Фрукти (банани)

23.12.2021

  1. Ліниві голубці зі сметаною
  2. Помідори свіжі
  3. Сік
  4. Батон

24.12.2021

  1. Яйце варене
  2. Помідори свіжі (салат)
  3. Каша перлова
  4. Чай
  5. Батон

         Щоб обрати страву за вибором, зверниться до класовода.

Меню 13-17 грудня 2021

Меню на 13-17 грудня 2021

13.12.2021

  1. Капуста тушкована
  2. Печінка по-строганівські
  3. Каша ячнева
  4. Компот із родзинками
  5. Хліб житній

14.12.2021

  1. Салат із квашеної капусти
  2. Котлета із свинини
  3. Рис варений
  4. Кисіль фруктовий
  5. Хліб житній

15.12.2021

  1. Салат із солоних огірків та цибулі
  2. Риба припущена з маслом та коренем петрушки
  3. Картопляне пюре або булгур, на вибір батьків
  4. Сік фруктовий
  5. Хліб житній

16.12.2021

  1. Гуляш із свинини
  2. Каша гречана або макарони, на вибір батьків
  3. Фрукти (апельсини)
  4. Хліб житній

17.12.2021

  1. Суп картопляний з горохом та коренем петрушки
  2. Пудинг із сиру кисломолочного зі сметаною
  3. Чай з лимоном
  4. Фрукти (апельсини)

Щоб обрати страву за вибором, зверниться до класовода.

Орієнтовне двотижневе меню сніданків для учнів 1-4 класів, учнів пільгової категорії/дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, дітей з малозабезпечених сімей 

 

Звіт про харчування учнів 1-4 класів 07-10.12.2021 року

Меню 07.12.2021

1.Капуста тушкована  (капуста, морква, цибуля, корінь петрушки, олія рослинна, сіль йодована, томатна паста, борошно, цукор)

2.Чахохбілі (куряче філе, цибуля, олія рослинна, томатна паста, борошно, часник сушений, петрушка сушена, приправа «Хмелі-сунелі», сіль йодована).

  1. Компот із свіжих яблок .
  2. Батон.
Меню 08.12.2021

1.Борщ (капуста, картопля, морква, цибуля, буряк, масло вершкове,  сіль йодована, томатна паста, цукор)

2.Пудинг з кисломолочного сиру  зі сметаною ( сир кисломолочний,  крупа манна,  яйця, цукор, сметана, родзинки, олія, панірувальні сухарі, сметана (на полив) )

  1. Кавовий напій з молоком та цукром .
  2. Хліб житній.
Меню 09.12.2021

1. Помідори свіжі.

2.Каша булгур (крупа булгур, масло вершкове, сіль йодована)

3.Піджарка (М’ясо свинини, цибуля, томатна паста, олія, сіль йодована )

4.Кисіль із  фруктового соку.

  1. Булка з цукром (борошно, цукор, олія, сіль йодована, дріжджі, яйця)
Меню 10.12.2021
  1. Морква тушкована з рисом (морква, рис, корінь петрушки, олія, сіль йодована).
  2. Котлета рибна (філе морської риби (хек), батон, панірувальні сухарі, сіль йодована, олія).
  3. Чай з цукром.
  4. Житній хліб.
  5. Яблуко свіже.

 

Шкільне харчування

Шкільні роки – час бурхливого росту, безупинного фізичного і розумового розвитку. Швидкий ріст, постійний рух, напружена розумова діяльність – все це ставить перед організмом підвищені вимоги, спричинюючись до великих витрат енергії. Для росту і забезпечення нормальної життєдіяльності організму серед інших факторів неабияке значення має режим харчування. Під режимом харчування слід розуміти дотримання помірності, різноманітності їжі, регулярності прийняття її.
Організоване шкільне харчування регламентується санітарними правилами і нормами, і тому в значній мірі задовольняє принципам раціонального харчування. Основні проблеми харчування школярів пов’язані з порушенням режиму харчування поза стінами школи, з частим відвідуванням ресторанів фаст-фуд, зловживанням чіпсами, сухариками, цукерками, шоколадними батончиками і т.д. Зазвичай це пов’язано з недостатньою поінформованістю та або потуранням з боку батьків.
Велике значення для травлення і засвоєння поживних речовин – джерел енергії – має чіткий розпорядок у прийманні їжі. Інтервали між прийняттям їжі мають бути не меншими і не більшими ніж 3,5…4 год. Якщо дитина регулярно в ті самі години їсть, то умовнорефлекторне виділення соків у неї починається ще до приймання їжі, що значно активізує процес травлення. Навпаки, в разі несистематичного приймання їжі кількість соків, що виділяється травними залозами, значно менша: всі умовні рефлекси на час харчування не виявляються. Іноді діти, які зголодніли, не чекають звичайного обіду або вечері, а щось на ходу “перехоплюють”. Кількість їжі, яку вони при цьому з’їдають, виявляється недостатньою для задоволення потреб організму. Така шкідлива звичка порушує нормальний режим харчування, оскільки це погіршує апетит під час наступного прийняття їжі.
Ще однією умовою режиму харчування є помірність його. Надмір їжі дуже шкідливий для дитячого організму. Переїдання призводить до розвитку різних захворювань (наприклад, ожиріння), а також знижує розумову діяльність дитини. При складанні раціонів харчування слід враховувати, що їжа має бути достатньою за кількістю, поживною і смачною.
Фізіологічне значення трьох страв
Обід дитини, як і дорослої людини, має складатися з трьох страв. Фізіологічне значення першої, другої і третьої страв для організму було вивчено в лабораторії І.П.Павлова.
Перша страва – це різні супи. Вони містять багато сокогінних речовин. Особливої харчової цінності супи не становлять, вони “готують” шлунок до прийняття другої страви. Сокогінні речовини всмоктуються крізь стінки шлунка в кров і розносяться по всьому організму. Вони підходять до залоз шлунка, спричинюючи посилену секрецію їх.
Друга страва найбільш поживна. Це варене, смажене й тушковане м’ясо або риба з різними гарнірами. Перетравлювання цієї їжі потребує великої кількості в травному каналі ферментів, що розщеплюють білки, жири і вуглеводи.
Третя страва – це сирі фрукти, киселі, компоти, соки. Вона корисна тим, що містить багато вітамінів.
Організація харчування в БСШ №7
У нашій школі організована чудова велика, світла, затишна їдальня, яка стала улюбленим місцем учнів і розрахована на 200 посадочних місць. Обслуговуючий персонал дозволяє успішно справлятися з величезними навантаженнями під час шкільних змін.
Харчування всіх учнів проводиться за розкладом, який відповідає навчальному навантаженні кожного класу. Таким чином вирішується проблема навантажень на їдальню в обідні години.
Меню, пропоноване в шкільній їдальні, відрізняється різноманітністю страв і містить весь необхідний по калорійності і вмісту вітамінів набір продуктів для дитячого харчування.
Директор школи контролює стан організації харчування учнів у школі.
Медпрацівники школи cлідкують за якістю продуктів, які надходять до їдальні, дотриманням норм харчування, С-вітамінізацією, санітарно-гігієнічним станом їдальні та особисто здійснюють проби готової їжі та дають дозвіл на використання готових блюд для харчування.